Etiketter

Japaner gillar att stämpla saker.
Jag brukar fascineras över svenskarnas behov av att kategorisera och placera in saker i fack och ordning, men japanerna är snäppet värre/bättre.
Här får man en klisterlapp på drickan man köpt i kiosken, så att det är tydligt att man inte snott den om man skulle gå in i nästa kiosk.
Och går man till ett tempel, eller egentligen vilken sevärdhet som helst, då kan man stämpla biljetten med ett "äkta" tryck.

Jorå. Det är ett fasligt stämplande och märkande.

Och själv åker jag iväg just för att slippa märkningen.
Ett av mina absoluta favoritcitat från film/bok/musik är från Into the Wild där huvudpersonen anser att en karriär är "a 20th century invention and I don't want one".
Det är, för mig, bland den mest klockrena sammanfattningen av samhället och arbetslivet som gjorts.
Jag älskar citatet jag älskar filmen och boken var inte så dum den heller.

Men det finns ju en poäng med det här inlägget också. Det är denna:
Efter att precis ha sett om Garden State en andra gång adderar jag ett nytt citat, taget ur ett tal som huvudpersonen håller för sin far:
"I spent 26 years waiting for something else to start, so, no, I don't think it's too much to take on, because it's everything there is. I see now it's all of it."

Jag stämplar inte in, eller ut, använder ingen etikett på det. Det är bara riktigt jävla bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0